۱۹ فیلم شبیه فیلم برگشت‌ناپذیر یا Irreversible (2002) (2024)

کارگردان: گاسپار نوئه
بازیگران: مونیکا بلوچی (الکس)، ونسان کسل (مارکوس)، آلبر دوپونتل (پیر)

فیلم برگشت‌ناپذیر یا Irreversible به کارگردانی گاسپار نوئه، یک فیلم هیجان‌انگیز روان‌شناختی فرانسوی است که به دلیل نمایش بحث‌برانگیز و سرسختانه خشونت و ساختار روایی بدیع‌اش شناخته می‌شود. در این فیلم که در سال 2002 اکران شد، مونیکا بلوچی، ونسان کسل و آلبر دوپونتل در نقش های اصلی حضور دارند.

“بازگشت ناپذیر” به ترتیب زمانی معکوس نمایش داده می‌شود و با عواقب یک حادثه خشونت آمیز شروع می شود و سپس به تدریج وقایع منجر به آن را آشکار می کند. داستان به دنبال مارکوس و پیر، دو دوست است که در زیرگذر مترو به دنبال مردی می‌گردند که مسئول حمله وحشیانه و تجاوز به دوست دختر مارکوس، الکس است. در حالی که آن‌ها در جستجوی انتقام از زیر شکم پاریس سفر می‌کنند، فیلم مضامین عشق، از دست دادن، و قدرت ویرانگر خشم کنترل نشده را بررسی می‌کند.

فیلم با صحنه‌ای از خشونت شدید آغاز می‌شود که مارکوس در حالت عصبانیت مردی را با کپسول آتش‌نشانی به قتل می‌رساند. از آنجا، روایت در طول زمان به عقب حرکت می کند و وقایع منتهی به حمله را آشکار می کند.

بخش مرکزی فیلم تجاوز به عنف الکس را با جزئیات گرافیکی و غیرقابل تسلیم به تصویر می کشد و بینندگان را از ماهیت وحشیانه این حمله شوکه و ناراحت می کند. با گسترش داستان، ما بیشتر در مورد رابطه الکس و مارکوس و همچنین شرایطی که منجر به برخورد سرنوشت‌ساز در زیرگذر مترو شد، می‌آموزیم.

همانطور که داستان بیشتر در زمان پیش می رود، اجمالی از دوستی مارکوس و پیر و همچنین تعامل آنها با شخصیت های دیگری که نقش مهمی در تراژدی در حال رخ دادن خواهند داشت، مشاهده می کنیم.

ساختار غیرخطی فیلم به احساس سرگردانی و ناراحتی می‌افزاید، زیرا تماشاگران مجبور می‌شوند وقایع را به ترتیب معکوس کنار هم بگذارند. این رویکرد غیر متعارف در داستان سرایی، حس سردرگمی و ناامیدی شخصیت‌ها را در هنگام دست‌وپنجه نرم کردن با عواقب اعمالشان منعکس می‌کند.

با پایان یافتن «بازگشت ناپذیر»، دامنه کامل تراژدی روشن می‌شود و بینندگان را با حسی عمیق از یأس و ناامیدی مواجه می‌کند. تصویر سازش ناپذیر فیلم از خشونت و کاوش آن در جنبه های تاریک تر طبیعت انسان، آن را به یک تجربه تماشای چالش برانگیز و قابل تامل تبدیل کرده است.

علیرغم موضوع بحث برانگیز و محتوای گرافیکی، «بازگشت ناپذیر» به دلیل داستان سرایی جسورانه و تکنیک های نوآورانه فیلمسازی اش مورد تحسین منتقدان قرار گرفته است. دیدگاه سازش ناپذیر گاسپار نوئه و بازی های قدرتمند بازیگران آن را به فیلمی تبدیل کرده است که مدت ها پس از پخش تیتراژ در ذهن باقی می ماند.

1. Enter the Void (2009)

کارگردان: گاسپار نوئه
بازیگران: ناتانیل براون (اسکار)، پاز د لا هوئرتا (لیندا)

فیلم «ورود به خلأ» ساخته گاسپار نوئه، سفر اسکار، یک فروشنده مواد مخدر جوان آمریکایی را که در توکیو زندگی می‌کند، دنبال می‌کند، که پس از مرگ خود، عواقب گیج‌کننده و روان‌گردان را تجربه می‌کند. این فیلم که از دیدگاه اسکار گرفته شده است، مضامین زندگی، مرگ و ماهیت آگاهی را از طریق تصاویر خیره کننده و ساختار روایت تجربی خود بررسی می کند.

2. «دجال» (2009) یا Antichrist

کارگردان: لارس فون تریر
بازیگران: ویلم دافو (او)، شارلوت گینزبورگ (او)

“دجال” لارس فون تریر کاوشی تاریک و نگران کننده از غم و اندوه، گناه، و اعماق ناامیدی انسان است. این فیلم یک زوج عزادار را روایت می‌کند که تنها با نام او و او شناخته می‌شوند، در حالی که پس از مرگ پسر نوزادشان به یک کابین دورافتاده در جنگل عقب‌نشینی می‌کنند. همانطور که غم و اندوه آنها به جنون تبدیل می شود، آنها درگیر یک سری رویدادهای خشونت آمیز و سورئال می شوند که آنها را به مرز عقل می کشاند.

3. «Martyrs» (2008)

کارگردان: Pascal Laugier
بازیگران: Morjana Alaoui (Anna)، Mylène Jampanoï (Lucie)

«Martyrs» ساخته پاسکال لوژیه یک فیلم ترسناک وحشیانه و سازش ناپذیر است که به بررسی ماهیت رنج و تعالی می‌پردازد. داستان آنا، زن جوانی را دنبال می‌کند که به دنبال انتقام از افرادی است که او را در کودکی شکنجه کرده‌اند و لوسی، دوست دوران کودکی‌اش که در کنار او رنج می‌برد. در حالی که فیلم به تاریک ترین زوایای تباهی انسان می پردازد، سؤالاتی را در مورد ماهیت درد، ضربه و جستجوی معنا در جهانی به ظاهر بی تفاوت مطرح می کند.

4. “بازی های خنده دار” (1997) یا Funny Games

کارگردان: مایکل هانکه
بازیگران: سوزان لوتار (آنا)، اولریش موهه (جورج)، آرنو فریش (پل)

«بازی‌های خنده‌دار» میشائیل هانکه یک تریلر هیجان‌انگیز و هیجان‌انگیز است که انتظارات بینندگان را به چالش می‌کشد و آن‌ها را با حقایق ناراحت‌کننده‌ای درباره خشونت و فضول مواجه می‌کند. این فیلم درباره خانواده‌ای ثروتمند است که در هنگام تعطیلات در خانه کنار دریاچه‌شان توسط دو مرد جوان وحشت زده می‌شوند. در حالی که متجاوزان قربانیان خود را به بازی‌های سادیستی رو به افزایش می‌کشند، فیلم بینندگان را مجبور می‌کند تا با همدستی خود در چرخه خشونت مقابله کنند.

5. “Oldboy” (2003)

کارگردان: پارک چان ووک
بازیگران: چوی مین سیک (اوه دائه سو)، یو جی تائه (لی وو جین)، کانگ هی جونگ (میدو)

پارک چان ووک “Oldboy” یک تریلر انتقامی پیچیده و پرپیچ و خم است که سفر Oh Dae-su را دنبال می کند، مردی که به طور مرموزی به مدت 15 سال زندانی می شود و سپس بدون هیچ توضیحی آزاد می شود. اوه دائه سو که مصمم است حقیقت پشت اسارت خود را کشف کند، تلاشی را برای انتقام آغاز می کند که او را به مسیری تاریک و نگران کننده هدایت می کند. همانطور که او عمیق تر به کشف این راز می پردازد، حقایق تکان دهنده ای را در مورد گذشته خود و ماهیت ظلم انسانی کشف می کند.

6. “مرثیه ای برای یک رویا” (2000) یا Requiem for a Dream

کارگردان: دارن آرنوفسکی
بازیگران: الن برستین (سارا گلدفارب)، جرد لتو (هری گلدفارب)، جنیفر کانلی (ماریون سیلور)

«مرثیه ای برای یک رویا» اثر دارن آرنوفسکی، کاوشی دلخراش در مورد اعتیاد، وسواس و قدرت ویرانگر روح انسان است. این فیلم زندگی چهار فرد ساکن بروکلین را دنبال می‌کند که رویاهایشان به دلیل اعتیاد به مواد مخدر و دنبال کردن شهرت و ثروت از بین می‌رود. همانطور که آنها به سمت ناامیدی عمیق تر می روند، مجبور می شوند با واقعیت های خشن وجود خود و پیامدهای اعمال خود روبرو شوند.

7. “Se7en” (1995)

کارگردان: دیوید فینچر
بازیگران: برد پیت (کارآگاه دیوید میلز)، مورگان فریمن (کارآگاه ویلیام سامرست)، کوین اسپیسی (جان دو)

«Se7en» دیوید فینچر یک تریلر جنایی تیره و تلخ است که دو کارآگاه را دنبال می‌کند تا یک قاتل زنجیره‌ای سادیستی را دنبال کنند که از هفت گناه مرگبار به عنوان الهام‌بخش قتل‌هایش استفاده می‌کند. با انباشته شدن اجساد و مشخص شدن انگیزه های قاتل، کارآگاهان وارد یک بازی پیچیده موش و گربه می شوند که آنها را مجبور می کند با ابهامات اخلاقی خود و تاریک ترین جنبه های طبیعت انسان روبرو شوند.

8. “Blue Velvet” (1986)

کارگردان: دیوید لینچ
بازیگران: کایل مک لاکلان (جفری بومونت)، ایزابلا روسلینی (دوروتی والنز)، دنیس هاپر (فرانک بوث)

” مخمل آبی ” دیوید لینچ یک سفر سورئال و ناراحت کننده به زیر شکم پر از آب و هوای شهر کوچک آمریکا است. این فیلم جفری بومونت، مرد جوانی را دنبال می‌کند که پس از کشف یک گوش بریده شده انسان در یک زمین خالی، درگیر یک معمای خطرناک و وابسته به عشق شهوانی می‌شود. هنگامی که جفری عمیق‌تر در این راز کاوش می‌کند، با گروهی از شخصیت‌های عجیب و غریب و تهدیدآمیز مواجه می‌شود، از جمله خواننده مرموز سالن استراحت دوروتی والنز و فروشنده مواد مخدر روان‌پرور فرانک بوث. همانطور که خطوط بین واقعیت و خیال محو می شود، جفری مجبور می شود با تاریکی که در زیر سطح زادگاهش در کمین است، مقابله کند.

9. «روانی آمریکایی» (2000)

کارگردان: مری هارون
بازیگران: کریستین بیل (پاتریک بیتمن)، ویلم دفو (کارآگاه دونالد کیمبال)، جرد لتو (پل آلن)

“روانی آمریکایی” مری هارون یک طنز کمیک تیره است که افراط در فرهنگ دهه 1980 وال استریت را به چالش می کشد. این فیلم درباره پاتریک بیتمن، یک بانکدار سرمایه گذاری ثروتمند و خودشیفته است که در نقش یک قاتل سریالی سادیست ظاهر می شود. همانطور که بیتمن در حال حرکت در دنیای سخت مالی بالا است، او به طور فزاینده ای بی بند و بار می شود، در خیالات خشونت آمیز افراط می کند و به سمت جنون فرو می رود. کریستین بیل در نقش قهرمان اجتماعی، بازی مهیبی ارائه می دهد، در حالی که طنز گزنده و تیغ تیز فیلم آن را به یک کلاسیک کالت تبدیل کرده است.

10. «ماشینکار» (2004) یا The Machinist

کارگردان: برد اندرسون
بازیگران: کریستین بیل (ترور رزنیک)، جنیفر جیسون لی (استیوی)، آیتانا سانچز-گیخون (ماری)

«ماشین‌کار» براد اندرسون یک فیلم هیجان‌انگیز روان‌شناختی است که ترور رزنیک، کارگر کارخانه‌ای را دنبال می‌کند که از بی‌خوابی شدید و توهم رنج می‌برد. همانطور که چنگ تروور در واقعیت شروع به لغزش می کند، او به طور فزاینده ای پارانوئید و وسواس پیدا می کند تا حقیقت پشت یک همکار مرموز به نام ایوان را کشف کند. کریستین بیل در نقش قهرمان لاغر و تسخیر شده، بازی مسحورکننده ای ارائه می دهد، در حالی که فضای وهم آلود فیلم و پیچش های داستانی هیجان انگیز، بینندگان را تا پایان حدس می زنند.

11. “Pi” (1998)

کارگردان: دارن آرنوفسکی
بازیگران: شان گولت (مکس کوهن)، مارک مارگولیس (سول رابسون)، بن شنکمن (لنی مایر)

“Pi” اثر دارن آرنوفسکی یک فیلم هیجان انگیز است که تلاقی ریاضیات، عرفان و جنون را بررسی می کند. این فیلم ماکس کوهن، یک ریاضیدان گوشه‌گیر را دنبال می‌کند که در یافتن الگوها در بازار سهام و رمزگشایی زبان ریاضی جهان وسواس پیدا می‌کند. همانطور که وسواس مکس او را درگیر می کند، او به شبکه ای از توطئه و پارانویا کشیده می شود که تهدید می کند عقل او را از بین می برد. شان گولت در نقش قهرمان پرآشوب، اجرای پرخاش‌کننده‌ای ارائه می‌دهد، در حالی که کارگردانی جنبشی آرونوفسکی و جلوه‌های بصری تلطیف‌شده حسی از ناراحتی و سرگردانی ایجاد می‌کند.

12. “Mulholland Drive” (2001)

کارگردان: دیوید لینچ
بازیگران: نائومی واتس (بتی المز/ دایان سلوین)، لورا هرینگ (ریتا/کامیلا رودز)

Mulholland Drive ” دیوید لینچ یک سفر سورئال و هیپنوتیزمی به قلب تاریک هالیوود است. این فیلم درباره بتی المز، بازیگر ساده لوح و مشتاقی است که با رویاهای ستاره شدن به لس آنجلس می رسد، و ریتا، یک بیمار فراموشی مرموز که درگیر توطئه ای مرموز می شود. در حالی که بتی و ریتا در آب های خیانتکارانه شهرت و ثروت حرکت می کنند، به طرحی هزارتویی کشیده می شوند که مرزهای بین واقعیت و توهم را محو می کند. “Mulholland Drive” با تصاویر رویایی و نمادهای رمزآلود خود یک مراقبه مسحورکننده در مورد هویت، میل و ماهیت واقعیت است.

۱۳. «پیتا» (2012) یا Pieta

کارگردان: Kim Ki-duk
بازیگران: Lee Jung-jin (Lee Kang-do)، Cho Min-soo (Mi-Sun)

“پیتا” کیم کی دوک یک درام تاریک و پرمحتوا است که مضامین رستگاری، بخشش و ماهیت دوره ای خشونت را بررسی می کند. این فیلم درباره لی کانگ دو، یک بی رحم است که ساکنان مستاصل و آسیب پذیر یک محله صنعتی فرسوده را شکار می کند. وقتی زنی مرموز که ادعا می کند مادر مدت ها گمشده اوست وارد زندگی او می شود، لی کانگ دو مجبور می شود با گناهان گذشته خود و چرخه خشونت باری که وجود او را مشخص کرده است مقابله کند. “Pieta” با جلوه های بصری و اجراهای دلخراش خود یک مراقبه قدرتمند در مورد ظرفیت انسان برای ظلم و شفقت است.

۱۴. «خانه ای که جک ساخت» (2018) یا The House That Jack Built

کارگردان: Lars von Trier
بازیگران: Matt Dillon (Jack)، Bruno Ganz (Verge)

لارس فون تریر “خانه ای که جک ساخت” یک کاوش دلهره آور و بحث برانگیز در ذهن یک قاتل زنجیره ای است. این فیلم جک، قاتل بسیار باهوش و دقیق را دنبال می‌کند که پنج تا از فجیع‌ترین جنایات خود را برای ورج، شخصیتی مرموز که به عنوان راهنمای او در اعماق جهنم عمل می‌کند، بازگو می‌کند. در حالی که جک به جزئیات قتل های وحشیانه خود می پردازد، بینشی در مورد روان پیچیده خود و توجیهات فلسفی که برای منطقی کردن اعمال خود استفاده می کند ارائه می دهد. مت دیلون در نقش جک لقب، بازی مهیج و فراموش نشدنی را ارائه می دهد، در حالی که کارگردانی جسورانه فون تریر و داستان گویی تحریک آمیز، مرزهای وحشت سینمایی را جابجا می کند.

«خانه‌ای که جک ساخت» با نمایش خشونت‌ناپذیرش و کاوش در تاریک‌ترین زوایای روان انسان، برای افراد ضعیف مناسب نیست. این فیلم بینندگان را به چالش می کشد تا با حقایق ناراحت کننده ای در مورد ماهیت شر و خط باریکی که عقل را از جنون جدا می کند روبرو شوند. «خانه‌ای که جک ساخت» از طریق تصاویر دلخراش و روایت تفکر برانگیزش، نگاهی نگران‌کننده به ذهن یک قاتل و اعماق تباهی که بشریت می‌تواند در آن فرو برود، ارائه می‌کند.

۱۵. «ما باید درباره کوین صحبت کنیم» (2011) یا We Need to Talk About Kevin

کارگردان: لین رمزی
بازیگران: تیلدا سوینتون (اوا خاچادوریان)، ازرا میلر (کوین خاچادوریان)، جان سی ریلی (فرانکلین خاچادوریان)

«ما باید درباره کوین صحبت کنیم» اثر لین رمزی یک درام روانشناختی غم انگیز است که عواقب یک قتل عام دبیرستان را از منظر مادر مجرم بررسی می کند. این فیلم درباره اوا خاچادوریان با بازی تیلدا سوینتون است که در تلاش است تا با اقدامات وحشتناک پسرش کوین با بازی ازرا میلر کنار بیاید. از طریق یک سری فلاش بک، فیلم به رابطه پیچیده و آشفته بین اوا و کوین می پردازد و علائم هشدار دهنده وحشتناکی را آشکار می کند که طغیان خشونت آمیز او را نشان می داد. همانطور که اوا با احساس گناه، غم و مسئولیت دست و پنجه نرم می کند، مجبور می شود با حقایق ناراحت کننده در مورد پسرش و خودش روبرو شود. با شدت عاطفی خام و مضامین تفکر برانگیز خود، “ما باید در مورد کوین صحبت کنیم” یک مراقبه قدرتمند در مورد ماهیت شر، محدودیت های عشق والدین و پیامدهای اعمال ما ارائه می دهد.

16. “دختری با خالکوبی اژدها” (2011) یا The Girl with the Dragon Tattoo

کارگردان: دیوید فینچر
بازیگران: رونی مارا (لیزبت سالاندر)، دنیل کریگ (میکائل بلومکویست)، کریستوفر پلامر (هنریک ونگر)

« دختری با خالکوبی اژدها » دیوید فینچر یک فیلم هیجان‌انگیز تاریک و جوی است که میکائیل بلومکویست، روزنامه‌نگار و لیزبث سالاندر هکر را دنبال می‌کند که در حال تحقیق درباره ناپدید شدن خواهرزاده یک صنعتگر ثروتمند هستند. همانطور که آنها عمیق تر به رازهای تاریک خانواده وانگر می پردازند، شبکه ای از خشونت، فساد و خیانت را کشف می کنند که به دهه ها قبل کشیده شده است. رونی مارا در نقش لیزبت سالاندر مرموز و پریشان بازی جذابی ارائه می دهد، در حالی که کارگردانی دقیق فینچر و فیلمبرداری بد خلق حسی از ناراحتی و تنش ایجاد می کند که هر فریم فیلم را فرا می گیرد.

۱۷. “Black Swan” (2010)

کارگردان: دارن آرونوفسکی
بازیگران: ناتالی پورتمن (نینا سایرز)، میلا کونیس (لیلی)، وینسنت کسل (توماس لروی)

“قوی سیاه” اثر دارن آرنوفسکی یک فیلم هیجان انگیز روانشناختی است که دنیای شدید و وسواسی باله حرفه ای را دنبال می کند. تمرکز فیلم بر روی نینا سایرز، یک بالرین با استعداد اما شکننده است که نقش اصلی را در تولید «دریاچه قو» ایفا می کند. وقتی نینا برای کمال تلاش می کند و با شیاطین درونی خود دست و پنجه نرم می کند، به طور فزاینده ای درگیر نقش های دوگانه قو سفید معصوم و قو سیاه فریبنده می شود. ناتالی پورتمن در نقش نینا بازی مسحورکننده و برنده اسکار را ارائه می دهد، در حالی که کارگردانی جسورانه و تصاویر سورئال آرونوفسکی نزولی کابوس وار به سمت جنون و وسواس ایجاد می کند.

۱۸. زودیاک (2007) یا Zodiac

کارگردان: دیوید فینچر
بازیگران: جیک جیلنهال (رابرت گریسمیت)، مارک روفالو (دیو توشی)، رابرت داونی جونیور (پل اوری)

” زودیاک ” دیوید فینچر یک تریلر جنایی جذاب است که تحقیقات واقعی در مورد قاتل زودیاک، یک قاتل سریالی بدنام را دنبال می کند که منطقه خلیج سانفرانسیسکو را در اواخر دهه 1960 و اوایل دهه 1970 به وحشت انداخت. این فیلم بر تلاش‌های روزنامه‌نگار رابرت گریسمیت با بازی جیک جیلنهال و کارآگاهان دیو توشی و پل اوری با بازی مارک روفالو و رابرت داونی جونیور متمرکز است تا قاتل گریزان را تعقیب کنند. همانطور که برای کشف حقیقت با زمان رقابت می کنند، به طور فزاینده ای درگیر این پرونده می شوند و شغل و زندگی خود را برای دستیابی به عدالت به خطر می اندازند. زودیاک با توجه دقیق به جزئیات و بازآفرینی جوی دهه 1970 سانفرانسیسکو، کاوشی پرچوب و پر از تعلیق در یکی از بدنام ترین اسرار حل نشده آمریکا است.

۱۹. فهرست کشتار (2011) یا Kill List

کارگردان: بن ویتلی
بازیگران: نیل ماسکل (جی)، مای آنا برینگ (شل)، مایکل اسمایلی (گال)

«فهرست کشتار» بن ویتلی یک تریلر تاریک و آزاردهنده است که قاتلی به نام جی را دنبال می‌کند که درگیر توطئه‌ای مرموز و خشونت‌آمیز می‌شود. هنگامی که جی و شریکش گال دست به یک سری از ترورهای به ظاهر معمولی می زنند، به زودی خود را در شبکه ای از فریب و خیانت می یابند که هر دوی آنها را تهدید می کند. با افزایش تعداد کشته‌ها و تسلط جی بر واقعیت، او مجبور می شود با وجه شیطانی گذشته خود و ماهیت واقعی نیروهای شوم در حال کار مقابله کند. «فهرست کشتار» با اجراهای شدید، فضای شنی و پیچش های داستانی تکان دهنده، سفری جذاب و فراموش نشدنی به دل تاریکی است.

۱۹ فیلم شبیه فیلم برگشت‌ناپذیر یا Irreversible (2002) (2024)

References

Top Articles
Latest Posts
Article information

Author: Roderick King

Last Updated:

Views: 5655

Rating: 4 / 5 (71 voted)

Reviews: 86% of readers found this page helpful

Author information

Name: Roderick King

Birthday: 1997-10-09

Address: 3782 Madge Knoll, East Dudley, MA 63913

Phone: +2521695290067

Job: Customer Sales Coordinator

Hobby: Gunsmithing, Embroidery, Parkour, Kitesurfing, Rock climbing, Sand art, Beekeeping

Introduction: My name is Roderick King, I am a cute, splendid, excited, perfect, gentle, funny, vivacious person who loves writing and wants to share my knowledge and understanding with you.